XIII. Népi Mesterségek Művészete Pályázat

2021.09.26

Minden a kalotaszegi varrottas mintával kezdődött: lendületes, egyszerű vonalvezetés, virágok, életfák, madarak - nemezre van kitalálva. Sokat kísérleteztem vele, ideális párna-minta. nagyon mutatós, sokoldalú és jól viselkedik a nemezen, egyedül a kis félkör levélkék kirakása okoz nehézséget az alapanyag természetéből adódóan. Viszont ezek annyira meghatározó elemei a mintának, hogy megéri velük bajlódni. Én néhány hangsúlyosabb helyen alkalmazom őket, máshol viszont lecseréltem a levélkének egy gyapjúból könnyebben kialakítható formájára, ami azért összhatásában hasonló képet mutat.

Kalotaszegi nagyírásos minta (forrás: internet)
Kalotaszegi nagyírásos minta (forrás: internet)

Kisebb munkánál sokszor nem tervezem meg a mintát, hanem csak nekiállok, aztán majd alakul. Két nagyobb méretű párnahuzatot készítettem abból kiindulva, hogy valami madarasat szeretnék csinálni ebben a stílusban. Fő motívumként a kalotaszegi varrottas minták páros galambjai és gránátalmája szerepel némileg átdolgozva, mellette stílusban hozzáillő egyszerűbb növényi motívumok, mindez szimmetrikusan az ősi körkereszt formába rendezve.

"A népművészetben a madárfigura leginkább másodmagával, rendszerint egymással szembefordulva áll (páros madár, páros galamb), többnyire virágtő két oldalán. A páros madár gyakori a szerelmi ajándékokon, elvétve előfordul menyasszonyi ládán, nászajándékba készült tárgyon is, az ifjú pár szimbólumaként értékelve." (Magyar Néprajzi Lexikon)

A gránátalma a bőség szimbóluma, "a népművészetben igen általános, sokféle formában jelentkező díszítőelem kerek, ovális vagy csepp alakú maggal, csipkézett vagy virágszirmokból álló széllel. Mint textildíszítmény arab-mór eredetű, a 14. sz.-tól jelenik meg az uralkodó osztályt ellátó európai szövőipar készítményein. A népművészetben nem csupán hímzéseken, de más műfajokon, így famunkákon is szerepel. Értelmezhető almaként is (pl. Erdélyben aranyalma, fejedelem almája), de leginkább virágként (pl. Kalocsa környékén tüskös rózsa)" . (Magyar Néprajzi Lexikon)

Tetszett a végeredmény, arra gondoltam, ezt érdemes lenne zsűriztetni a népművészeti zsűri modern kategóriájában. Megnéztem a zsűrinaptárat, és láttam, hogy az idei nemezes zsűriidőpont különleges alkalom: egyúttal a háromévente megrendezett Népi Mesterségek Művészete Pályázata, melynek célja a hagyományos népi iparművészeti ágakon (szőttes, hímzés, fazekasság, faragás) kívül rekedt, vagy kevéssé művelt kézműves- és háziipari tevékenységek hagyományainak, technológiáinak megmentése, megújítása és továbbfejlesztése, a hagyományok korszerű, új formában való feldolgozása.

Úgy gondoltam, erre illene valami ütősebb munkával készülni, és mivel a párnák mintája nagyon tetszett, egy hozzájuk illő, nagyobb méretű takarót képzeltem el. Itt már nem lehetett megúszni a részletes tervezői munkát. Az elképzelésem egy szinte perzsaszőnyeg-szerű, aprólékos mintájú takaró volt. A színek és a fő motívum már adottak voltak. A hosszúkás takarón háromszor ismétlődik a párna mintája: a középső minta hármas felosztása elterjedt a türkmén, kazak kirgiz takaróknál. A körbe zárt minták ismétlődése és ezek aprólékos kidolgozottsága jellegzetes eleme a kazak hímzett fali nemezeknek. Ezeket egy nyersszínű keretbe foglaltam, amelyben a növényi motívumokat ismételtem a belső mintához kapcsolódó ritmusban. A takaró a türkmén hagyományok szerinti sötétbarna szegéllyel és a mintával színeiben harmonizáló pöttysorral készült.

A minta kirakása erősen igénybe vette a monotónia-tűrésemet, napokat görnyedtem fölötte, cserébe a meggyúrása komoly fizikai feladat volt, régen készítettem utoljára ekkora nemeztakarót. (Kirakva 250*120, meggyúrva 180*90 cm lett.) De hát ez a szép a nemezkészítésben: agy- és izommunka megfelelő aránya. És még valami: vannak azok a munkák, amiknek erővel áll neki az ember, mert muszáj. Ezek sokszor nem akarnak elkészülni. Elromlanak. Korábban ezerszer ismételt munkafolyamatokba csúszik hiba, elcsúszik, feljön a minta, gyúrás közben torzul, az anyag valahogy nem akarja az igazságot. Aztán vannak munkák, amiket ha elkezdesz, visznek magukkal, minden pontosan a helyére kerül, minden pont úgy ott és akkor történik, ahogy az a nagykönyvben meg van írva. Nincs elrontott, elsietett munkafolyamat, elcsúszott minta, javítgatás. Mintha az a dolog, amit csinálsz, maga el akarna készülni. A színek, formák megtalálják a helyüket, a szőrszálak összekapaszkodnak, te csak a fizikai energiát adod, ami ehhez kell. Egy ilyen munkában benne lenni kivételes érzés. Na ez a takaró pont így készült, és ezt az energiát érzem, ahányszor ránézek. Még sosem indultam hasonló pályázaton, nem tudtam, mire számítsak, de ezt a takarót és a hozzá való párnákat úgy adtam be, hogy akár nyer, akár nem, ez most jól sikerült.


Úgy látszik, a zsűrire is hatással lehetett, mert a pályázaton végül Kovács László Tiborné csipkéi, és Pálné Osvald Éva és Szlávecz Lilla gyöngybetétes bőr tárgy együttese mellett első díjat kapott. Ezzel és négy Modern Mester Remek minősítéssel mehettem haza a kiállítás megnyitójáról, amit a díjazott és zsűriszámot kapott alkotásokból rendeztek a Magyar Népi Iparművészeti Múzeumban. Köszönöm a zsűri részéről a bizalmat és a támogatást.

A kiállítás január 7-ig megtekinthető a Magyar Népi Iparművészeti Múzeumban.

fotó: Braun Beatrix
fotó: Braun Beatrix

Másik munkám, egy szintén kalotaszegi mintajú, fehér-barna kispárna kollekció, amely Modern Mester Remek minősítést kapott:

fotó: Braun Beatrix
fotó: Braun Beatrix

Az oldalon látható munkák saját tervezésű alkotások, szerzői jogi védelem alá tartoznak!